marți, 9 martie 2010

despre cartofi, organisme modificate genetic si parlamentari

Probabil ca majoritatea dintre voi ati auzit deja de decizia istorica a UE de a permite cultivarea pe teritoriul statelor membre a unui soi de cartof modificat genetic, cartoful Amflora. Probabil ati auzit deja ca unele state membre (Austria, Grecia, Ungaria, etc.) au decis sa nu permita cultivare acestui soi de cartof pe teritoriul lor.

Cand am citit prima data vestea aceasta, m-am infuriat. Apoi am vazut filmul "The world according to Monsanto" duminica si m-am speriat. Pentru mine, cultivarea acestui cartof aduce de vreo 10 ori mai multe pericole decat instalarea scutului anti-racheta in Romania.

In primul rand pentru ca nu s-au facut de loc studii de lunga durata(10 ani +) asupra consumului de organisme modificate genetic asupra oamenilor. Nici unul. Desigur, poti sa iei in considerare ca se face un experiment pe americanii de rand, aia care nu isi permit sa manance organic, ca ei consuma deja de aproape 20 de ani. Si uite ce bine au iesit, nu? Adica intr-adevar, sunt probabil cel mai sanatos popor din lume nu?

Desigur, se spune ca acesti cartofi nu au nevoie de teste pentru consumul uman, pentru ca nu sunt destinati consumului uman. Asta in teorie. Pentru ca nimeni nu poate sa imi garanteze ca nu va exista o cross polenizare intre cartofii normali plantati la un camp distanta si cei modificati genetic. Mai mult, cartofii mutanti contin o gena care determina rezistenta la antibiotice. De parca Romania nu ar fi deja unul dintre statele fruntase la rezistenta la antibiotice, multumita practicile medicale din anii 90, cand puteai sa-ti cumperi antibiotice la liber de la farmacie si pentru cea mai mica raceala te indopai cu ele.

In orice caz, contaminarea cu gene mutant nu este de domeniul fantasticului. S-a intamplat in Mexic, o data cu introducerea porumbului modificat genetic. Mexic este leaganul porumbului in lume, este locul unde se pastreaza soiuri de porumb vechi de peste 2000 de ani, soiuri care pot sa fie folosite in cazul in care soiurile hibride nu mai dau rezultate. Sau in fine, puteau sa fie folosite. Acum nu prea mai pot, pentru ca inclusiv in campurile taranilor din zonele muntoase ale Mexicului e aprope imposibil sa mai gasesti boabe de porumb necontaminate. Si partea cea mai proasta, abia acum urmeaza: genele care se grefeaza pe structura adn-ului porumbului nu sunt stabile decat in porumbul creat de Monsanto. In varianta contaminarii, genele se pot insera in alta locatie, ceea ce produce variatii pentru porumb, plante mutant.

O alta problema e cea economica. In Statele Unite, Monsanto are o "politie a semintelor". De ce? Pentru ca are patent pentru semintele modificate genetic. Asta inseamna ca nu poti sa cumperi decat de la ei samanta. Ce se intampla insa daca cumperi sa zicem, samanta de cartofi de la un fermier care nu stie ca cartofii lui au fost contaminati cu gene de la cartofii Amflora. Well, e simplu, esti acuzat ca ai furat patentul pentru cartofi si esti dat in judecata. Si pierzi. Pentru ca e foarte usor pentru detinatorul patentului sa demonstreze ca intr-adevar, cartofii tai contin secvente de gene patentate de ei. Patentul asta pe sursa de mancare este motivul pentru care Monsanto si altii nu au nici o problema daca se contamineaza campurilor din jur. Deoarece e interesul lor sa ajunga sa fie singurii de la care poti sa iti cumperi semintele. Semintele pastrate de fermieri de la un an la altul nu vor putea sa fie folosite, fie datorita contaminarii, fie datorita patentelor si atunci companiile multinationale vor pune monopol pe mancare.

Ok, gata cu predica, o sa va spun ce am decis sa fac eu in situatia asta. Cum va spuneam, m-am infuriat cand am citit stirea. Si pe masura ce ma gandeam la asta, deveneam din ce in ce mai furioasa. La Dangau, familia mea(matusa, verisori) depinde de cartofi. In zona se cultiva cartofi de cand ma stiu, si acum principala lor sursa de venit va fi pusa in pericol.

Asa ca am decis sa fac ceva. Mai precis am facut rost de adresele birourilor parlamentarilor din judetul Cluj. Le gasiti aici. Voi merge in audienta la fiecare dintre acesti parlamentari in cursul lunii martie. Ii voi ruga sa se coalizeze si sa protejeze agricultorii din judetul Cluj si sa introduca o lege de interzicere a cultivarii acestui tip de cartof.

Deocamdata am programata joi o intalnire cu domnul Koto Josif si vineri o intalnire cu Mircia Giurgiu (parlamentarul meu preferat de cand a introdus legea anti fast-food in scoli). De asemenea astept sa ma sune sefa de cabinet al parlamentarului Horia Uioreanu. Pe restul inca nu am reusit sa ii contactez deoarece nu au raspuns la telefon, dar voi persevera.

Daca sunteti deacord cu demersul meu, va rog sa incercati va contactati si voi parlamentarii. Aveti adresele lor si puteti sa le scrieti un mail, sa le trimiteti o scrisoare, sa mergeti in audienta. Nu ramaneti nepasatori. Faceti ceva!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu